timothy ferriss
Boeken

Een werkweek van 4 uur, door Timothy Ferriss – onze review!

Als je boeken over zelfontwikkeling gaat lezen, mag “Een werkweek van 4 uur” niet ontbreken op je lijstje! Het boek komt uit 2007 en is geschreven door de #1 New York Times best verkopende auteur Timothy Ferriss. Ik heb dit boek nu 3 keer gelezen en ik heb besloten een review te schrijven over “Een werkweek van 4 uur”.

In “Een werkweek van 4 uur”, of de Engelse variant “The 4 hour work week”, gaat Timothy dieper in op hoe hij zijn leven heeft ingericht en ervoor heeft gezorgd dat hij nog maar “4 uur” per week aan zijn bedrijf hoeft te werken. Lees; de 4 uur staat bewust tussen aanhalingstekens, omdat het in dit boek niet specifiek gaat om 4 uur werken. Het gaat erom dat jij je werk zodanig inricht, dat je er niet al teveel tijd aan kwijt zal zijn. Duidelijkheid hebben in je doelen en efficiënt omgaan met je tijd zijn hierin twee hele belangrijke factoren.

een werkweek van 4 uur

Maar eerst, laten we even stil staan bij wie Timothy Ferriss is, waarom het boek tot leven is gebracht, wat er behandeld wordt in het boek, waarom dit boek jou kan helpen in je carrière en wat onze mening is over “Een werkweek van 4 uur”.

Wie is Timothy Ferriss?

Timothy Ferris is een Amerikaanse ondernemer, auteur en podcaster, geboren op 20 juli 1977 in New York. Timothy is vooral bekend om zijn eerste boek “Een werkweek van 4 uur”, maar heeft ook andere goede boeken geschreven: The 4-Hour Body, The 4-Hour Chef, Tools of Titans en Tribe of Mentors. Daarnaast is Timothy vaak op tv geweest, in diverse bekende Amerikaanse shows.

Voordat Timothy schrijver was, was hij ondernemer. Hij had sinds 2001 een internetbedrijf waar hij voedingssupplementen verkocht, genaamd BrainQUICKEN. In 2007 schreef hij zijn eerste boek en in 2010 verkocht hij BrainQUICKEN. Het boek, waarover deze review gaat, is deels gebaseerd op de methodologie die hij doorvoerde binnen BrainQUICKEN.

timothy ferriss
© Timothy Ferriss

Wat wordt er behandeld in “Een werkweek van 4 uur”?

Het boek is volledig ingericht op het vaststellen van je doelen (Define), het weghalen van werk en handelingen die onnodig zijn (Eliminate), het automatiseren van herhaaldelijk werk (Automate) en doen wat je graat doet, zonder vaste werkplek (Liberate). Kortom; stel vast wat je wilt bereiken, zorg ervoor dat je onnodige zaken weghaalt, automatiseer en outsource waar dat mogelijk is en doe wat je graag wilt doen en waar je dat wilt doen.

Je krijgt handige, straightforward tips waarmee je direct aan de slag kan. Één van de inzichten die mij heel erg heeft geholpen is de zogenaamde Pareto Principe, ook wel de 80/20 regel. Ferriss schetst dat 80% van je tijd besteedt wordt aan zaken die 20% van je doel volbrengen. Het is belangrijk dat je dus die 80% aanpakt, aangezien je hier veel tijd verliest.

Zo geeft hij bijvoorbeeld bruikbare tips over hoe jij je werkdag kan beginnen, door bijvoorbeeld te werken met lijstjes. Of je zorgt ervoor dat je nog maar op 2 momenten per dag je e-mails bekijkt. Of zorg ervoor dat de taken die de meeste impact maken, zo efficiënt mogelijk gedaan worden. Over dit soort zaken, en nog vele andere, wordt uitgebreid stil gestaan in het boek.

Onderaan de streep gaat het erom dat je met minder werk productiever gaat worden en daar zijn allerlei handige werkwijzen voor.

Waarom moet je “Een werkweek van 4 uur” aanschaffen?

“Een werkweek van 4 uur” is, in mijn optiek, vooral bedoelt voor mensen die met slimmer werken meer willen bereiken. Mensen die uit de 9 tot 5 gedachte willen stappen en niet bang zijn om hiervoor bepaalde zaken aan te pakken. Ook ondernemers zullen veel aan dit boek hebben, aangezien zij vaak een beetje vast zitten in hun eigen bedrijf.

Wat dit boek zo goed maakt, is dat Timothy spreekt vanuit zijn eigen ervaring. Hetgeen wat letterlijk in het boek staat is hetgeen wat Timothy zelf gedaan en ondervonden heeft en hij deelt zijn tips en ervaringen met jou.

Het gaat niet om het opbouwen van een miljoenen bedrijf (alhoewel dit goed mogelijk is), maar om het hebben van een stress vrij en zorgeloos leven.

Wat is mijn eerlijke mening over “Een werkweek van 4 uur”?

Alhoewel “Een werkweek van 4 uur” een eye opener voor mij is geweest, vond ik het wel een erg Amerikaans verhaal. Het heeft bij mij vooral het besef geleverd dat ik goed moet bepalen wat belangrijk is en hoe ik daar, met zo min mogelijk tijd, zoveel mogelijk uit kan halen. In die zin vond ik het een erg tof boek om te lezen, waaruit ik ook daadwerkelijk veel tips heb doorgevoerd in mijn dagelijkse routine.

Tot zo ver mijn “Een werkweek van 4 uur” review. Wanneer jij het boek hebt gelezen, laat dan zeker even hieronder een reactie achter. Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Een werkweek van 4 uur, door Timothy Ferriss

8.5

Leesbaarheid

8.0/10

Toepasbaarheid

9.0/10

Is het realistisch?

8.5/10

Mijn naam is Boyd van Dongen, oprichter van Reviewjunkie.nl. Ik werk sinds 2013 in de Online Marketing wereld en ik heb de afgelopen jaren veel kennis opgedaan rondom Search Engine Advertising, Search Engine Optimization, Affiliate marketing, E-Mail Marketing, E-Commerce, Social Advertising en het bouwen van websites. Met Reviewjunkie.nl wil ik jou helpen met het maken van de juiste keuzes en jou voorzien van goede informatie.